НАЦИОНАЛЕН ЕСЕНЕН ТУРНИР ПО ИНФОРМАТИКА И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ “Джон Атанасов” ШУМЕН’04

27 ноември 2004

ТЕМА ЗА  67 КЛАС (ГРУПА D)

 

Задача D2.  СЕЙФ

 

Програмистът Гошо Тарикатски съхранява сорсовете на своите програми в специален сейф. За да го обезопаси срещу крадци решил да създаде сложна система за отключване. Тя се задействала от два различни пулта, от които се въвеждали две цели числа, броя на цифрите, на които не бил предварително фиксиран, но е известно, че са не повече от девет и двете числа винаги имат равен брой цифри. След като се въведат числата се стартира програма, която генерира кода за сейфа като първо получава едно цяло число по следния начин:

·   Събира първата цифра на първото число с последната цифра на второто число. Ако резултатът е двуцифрено число, цифрите му се събират. Получената цифра се записва като най-лява за числото.

·   Втората цифра се получава като по същият начин се обработят втората цифра на първото число и предпоследната цифра на второто число и т. н.

·   След сумирането на последната цифра на първото число и първата цифра на второто по посочената схема, се получава последната цифра на новото число.

За да се постигне пълна секретност така генерираното число се сумира с обратното си и получената сума е кода за сейфа. (Под обратното на дадено число разбираме, числото, прочетено в обратен ред. Например: обратното на 345 е 543).

Гошо е много добър програмист, но е затрупан от поръчки, затова възлага на вас написването на програмата за получаване на кода.

Програмата се нарича KASA.EXE и получава от клавиатурата две цели числа с равен брой цифри, след което извежда на екрана получения по горната схема код.

 

Примерен вход

 

492971  851673

 

Примерен изход

1710016


НАЦИОНАЛЕН ЕСЕНЕН ТУРНИР ПО ИНФОРМАТИКА И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ “Джон Атанасов” ШУМЕН’04

27 ноември 2004

ТЕМА ЗА  6–7 КЛАС (ГРУПА D)

 

Задача D3.  ХУДОЖНИК

 

Леонардо Хубавеца бил художник, и като всички и той бил страшно мързелив. В своите картини той много обичал да използва два основни елементакъщички и елхички. Къщичката била съставена от квадрат като основа и равностранен триъгълник, като покрив (дължината на страната на триъгълника е с 2 знака по-дълга от страната на квадрата). Елхичката има равностранен триъгълник за корона, а броя на символите на стъблото се определя като се раздели страната на триъгълника целочислено на 2. Понеже той творял в много абстрактен стил, тези елементи били съставени от различните символи от компютърната клавиатура. Един ден му писнало да ги рисува самичък и решил да използва така модерните компютърни технологии да му вършат работата. Обадил се на един приятел, който имал връзки с програмисти да му помогне, а той пък се обадил на вас.

Сега от вас се иска да напишете програма HUD.exe, която прочита от клавиатурата 2 числа и 1 символ. Първото число е 1 или 0 и според него трябва да отпечатате къщичка (ако е 0) и елхичка (ако е 1). Второто число (не по-голямо от 20) определя размера на фигурката (дължината на страната на квадрата при къщичката и на триъгълника за елхичката). Между символите, които образуват права линия на един ред се оставя по един интервал. Символа, който се въвежда е този, с който трябва да нарисувате фигурката. Вашата програма трябва да извежда на монитора желаната фигурка.

 

Примерен вход

0

5

*

 

Примерен изход

        *

      *  *

     *    *

    *      *

   *         *

  *           *

  * * * * * * *

   *          *

   *          *

   *          *

  * * * * *

 

 
 


Примерен вход

1

5

*

 

Примерен изход

     *

   *   *

  *     *

 *       *

* * * * *

      *

      *